Kommentarsaviseringar
Du får en avisering när någon nämner dig i en projektkommentar.När skickas den?
- När en kollega skriver en kommentar i ett projekt och nämner dig specifikt
- När någon svarar på en diskussion där du tidigare varit aktiv
Vem får aviseringen?
- Endast de personer som specifikt nämnts i kommentaren
Praktiskt exempel
Maria skriver en kommentar i projektet “Kök Andersson”: “@Erik kan du kolla elinstallationen imorgon?” Då får Erik en avisering med meddelandet: Titel: “Maria nämnde dig i en kommentar” Innehåll: “Erik kan du kolla elinstallationen imorgon?”Aviseringen tar dig direkt till rätt projekt när du klickar på den
Offertkommentarer
När du nämns i kommentarer på offerter får du en egen avisering.När skickas den?
- När någon skriver en kommentar på en offert och nämner dig
- När kunden ställer frågor som du behöver svara på
Vem får aviseringen?
- De personer som nämnts i offertkommentaren
- Oftast projektledare eller säljare
Praktiskt exempel
En kund kommenterar en offert: “@Lisa kan vi byta till dyrare kakel istället?” Då får Lisa aviseringen: Titel: “Kund nämnde dig i en offertkommentar” Innehåll: “kan vi byta till dyrare kakel istället?”Leverantörsfakturor
Alla administratörer i företaget får aviseringar när nya leverantörsfakturor mottas.När skickas den?
- När Ultra automatiskt tar emot leverantörsfakturor via e-post
- När systemet lyckas läsa och registrera en faktura
Vem får aviseringen?
- Alla administratörer i företaget
- Oftast chefer och ekonomiansvariga
Praktiskt exempel
El-Material AB skickar en faktura till företagets inbox. När Ultra läser in den får alla administratörer: Titel: “Ny leverantörsfaktura” Innehåll: “En ny leverantörsfaktura har mottagits och väntar på granskning”Klicka på aviseringen så kommer du direkt till leverantörsfakturor där du kan granska och godkänna
Systemaviseringar
Administratörer kan skicka manuella aviseringar till specifika användare.När skickas den?
- När systemadministratören behöver informera om viktiga förändringar
- Vid systemuppdateringar eller underhåll
- För personliga meddelanden till användare
Vem får aviseringen?
- Användare som administratören valt ut
- Kan vara en person eller en grupp
Praktiskt exempel
En administratör skickar information om en systemuppdatering: Titel: “Systemuppdatering imorgon” Innehåll: “Ultra kommer att uppdateras imorgon kl 20:00. Appen kan vara otillgänglig i 15 minuter.”Hur aviseringarna fungerar
I appen
- Aviseringar visas som en klocka med röd prick i menyn
- Klicka för att se alla aviseringar
- Olästa aviseringar markeras med en svart prick
- Aviseringarna markeras som lästa när du öppnar listan
Push-notifikationer
- Skickas till din telefon eller dator
- Kräver att du aktiverat push-notifikationer i inställningarna
- Fungerar även när appen är stängd
- Spelar ett diskret ljud när en ny avisering kommer
Push-notifikationer kräver att din webbläsare stöder funktionen och att du gett tillstånd
Hantera aviseringar
Markera som läst
- Öppna aviseringslistan så markeras alla som lästa automatiskt
- Du kan också klicka “Markera alla som lästa”
Stänga av aviseringar
- Gå till Inställningar → Aviseringar
- Stäng av push-notifikationer om du inte vill ha dem
- Du får fortfarande aviseringar i appen
Ta bort gamla aviseringar
- Aviseringar försvinner automatiskt efter en tid
- De äldsta tas bort när listan blir för lång